"Concepten worden pas finaal als je drukwerk in handen hebt"

Communicatieadviseurs en creatieve bureaus bedenken de mooiste positioneringen, campagnes en huisstijlen. Maar om al dat moois tot leven te wekken, zijn er natuurlijk drukkerijen nodig. Bij een herpositioneringstraject voor Het Hooghuis in Oss kwam communicatieadviesbureau Credo in contact met Wihabo. Creatief directeur Stephan van de Kimmenade vertelt over die eerste kennismaking en over het belang van kwalitatief drukwerk.

“Onder de paraplu van Het Hooghuis vallen zeven scholen. Ze benaderden ons om een herpositionering te ontwikkelen, zowel strategisch als visueel. Voor scholen wordt het namelijk steeds belangrijker om duidelijk te vertellen voor wie ze er zijn. Daarom wilden ze naar zeven scholen met een eigen identiteit, binnen één corporate stijl.”

Drukkerijen blijven belangrijk

“Tegenwoordig communiceren we vooral online. Maar er bestaan daarnaast nog heel veel offline communicatiemiddelen, zoals brochures, folders en briefpapier. Drukkerijen zijn dus nog steeds hartstikke belangrijk. Zéker omdat ze een enorme bijdrage leveren aan de kwaliteit van de eindproducten.”


Proces begeleiden

“Bij Credo werken we met veel zorg en aandacht aan dit soort herpositioneringstrajecten. Je kunt je dus wel voorstellen dat we het ontzettend belangrijk vinden dat ons visuele verhaal ook goed overkomt in het eindproduct. Concepten worden pas finaal als je een stukje drukwerk in handen hebt. Daarom beloven we onze opdrachtgevers dat we ook dat proces begeleiden. Soms zijn dat drukkerijen die we zelf adviseren, maar in dit geval stelde Het Hooghuis voor om Wihabo erbij te betrekken.”

 Stephan van de Kimmenade, creatief directeur Credo: 

“We willen voelen dat ons werk bij een drukkerij in goede handen is”



Kennismaken

“Vanzelfsprekend willen we dan wel eerst even kennismaken. Om te zien wat ze in huis hebben, maar ook om te voelen of ons werk bij die drukkerij in goede handen is. Er kan immers nog zóveel mis gaan. Denk aan slechte afwerkingen, onvoldoende scherpte of het verkeerde papier. Ondanks alle moderne technologieën blijft goed drukwerk een vak apart. Daarom zijn we gewoon even in Geffen op bezoek geweest. Vooral om te kijken of we elkaar herkennen in kwaliteit.”

“Ondanks alle moderne technologieën blijft goed drukwerk een vak apart”

“Bij Credo werken we samen met veel goede drukkerijen. En voor zover ik het nu al kan beoordelen, hoort Wihabo ook in dat rijtje thuis. De allerbelangrijkste reden daarvoor: we spreken dezelfde taal. En ze hechten net als wij veel aandacht aan de kwaliteit van een eindproduct.”


“Verder vielen me bij ons bezoek enkele dingen op. Zo was ik onder de indruk van hoe ze logistiek werken: ze sturen de productie slim aan. Daarnaast is de shop voor klanten goed ingericht. Daardoor zien gebruikers in een oogopslag wat er te bestellen is. Dat is fijn, zéker voor de medewerkers van scholen. En tot slot kunnen ze bij Wihabo veel in eigen huis. Binden, vergaren, afwerken… voor Het Hooghuis lijkt het me erg prettig om zo’n complete partij in de buurt te hebben.”