Extreme deadlines, ultieme rust
Massaproductie op maat

Tintelingen is marktleider in ‘eigen-keuze-kerstpakketten’. Oftewel: ze helpen bedrijven om hun medewerkers tijdens de kerstdagen te verrassen met bijzondere cadeauconcepten. Dat doen ze in de vorm van Tintelingen: cadeauboekjes en verpakkingen waarmee medewerkers online kunnen kiezen uit een geselecteerd aanbod aan geschenken, belevenissen, goede doelen en cadeaukaarten.

Bij elke Tinteling hoort een unieke code, waarmee de ontvanger zelf zijn favoriete (kerst)geschenk kiest. Jaarlijks gaan er meer dan 300.000 Tintelingen de deur uit. Een enorme productie dus, die ook nog eens om een zéér hoge mate van precisie vraagt: er mag eigenlijk niets verkeerd gaan. Maar dan ook écht niets.

Redder in nood toen de nood het hoogst was

Michelle vertelt hoe het een paar jaar geleden bijna mis ging: “In de laatste maanden van het jaar is het hier superdruk en is iedereen in de weer met extreme deadlines. En wat denk je? Juist in die periode ging onze drukker failliet… Gelukkig kwamen we al snel in contact met een nieuwe partij: Wihabo. Dat voelde meteen goed. We zijn direct samen aan de slag gegaan om de hele productie in slechts zes weken tijd alsnog voor elkaar te krijgen. Niet door ellenlang te overleggen en discussiëren, maar gewoon door de mouwen op te stropen en samen aan te pakken! Ze hebben het nooit letterlijk tegen me gezegd, maar ik weet zeker dat ze alles op alles hebben moeten zetten om de productie af te krijgen. En dat lukte, want ondanks alle hectiek en spanning kwamen we de drukke maanden goed door. Sindsdien is Wihabo natuurlijk onze vaste drukker.” 

Michelle Hendriks, marketingmanager Tintelingen:

“De medewerkers van Wihabo voelen bijna als mijn eigen collega’s.”

Samen ondernemen

Voor Michelle is de samenwerking met Wihabo speciaal. Niet alleen vanwege het snelle schakelen en de laagdrempeligheid, want dat zie je volgens haar op andere plekken ook wel. Michelle: “Het verschil is dat je bij Wihabo altijd precies weet waar je aan toe bent. Wat er ook gebeurt: het komt hoe dan ook voor de bakker. Zo weet ik dat ik soms eigenlijk veel te laat ben met het doorgeven van een bestelling. Als ik Ruud dan in lichte paniek opbel, stelt hij me meteen gerust: ‘Komt goed.’”


En er zijn de afgelopen jaren heel wat last minutes geweest. Daarbij vormt zelfs de massa van de opdracht nooit een probleem. Michelle: “Tegen onze salesafdeling zeg ik daarom weleens gekscherend dat ze ongeremd kunnen losgaan. Want hoeveel nieuwe klanten we ook blij mogen maken: het drukwerk komt altijd in orde.”

Michelle gaat regelmatig even bij Wihabo langs. Om gewoon even bij te kletsen, maar ook om te kijken hoe ze de relatie kunnen blijven optimaliseren. “De medewerkers van Wihabo voelen bijna als mijn eigen collega’s. Die ontspannen sfeer zorgt er ook zeker voor dat we onze samenwerking elk jaar weer verbeteren. Zo zijn we eerst digitaal gaan werken en is het drukproces daarna volledig geautomatiseerd. Steeds met het doel om onze grote oplages nóg efficiënter te produceren. En nogmaals: daarbij mag er dus niets fout gaan. Dat we als één team te werk gaan en zelfs samen ondernemen, geeft ons daarom ook een gevoel van rust. Ze kennen onze wensen, begrijpen de belangen en vormen in alle opzichten een verlengstuk van onze organisatie.”

Bijzonder gevoel

Naast de digitale drukwerkproductie verzorgt Wihabo sinds 2016 ook het complete fulfillmentproces: van drukwerk tot en met transport. Daardoor kan Tintelingen nog sneller schakelen én leveren. Michelle geeft een voorbeeld van die steeds hechtere samenwerking: “Onlangs hebben ze een compleet nieuwe machine aangeschaft, speciaal voor onze Tintelingen. Dat gaf ons natuurlijk een heel bijzonder gevoel! Natuurlijk weten we wel dat ze die machine ook voor andere doeleinden kunnen gebruiken, maar de investering zegt wél een heleboel over hoe we elkaar zien. En misschien nog wel meer over hoe we onze samenwerking voor de komende jaren zien. We trekken echt samen op en wat ons betreft blijven we dat voorlopig ook nog wel even doen.”

De klant: Tintelingen

Aan het woord: Michelle Hendriks (Marketingmanager)

Onze bijdrage: Massaproductie op maat

Het resultaat: Meer dan 300.000 unieke boekjes, gecodeerde sleeves en gepersonaliseerde enveloppen als kerstgeschenken

Het product: 
100.000 boekjes in sleeves

90.000 giftboxen

60.000 Tintelkaarten

Wellicht ook interessant?
De bekroonde creativiteit van Artishock, events & marketing

Bekijk de case van Artishock
De overtreffende trap van samen ondernemen

Bekijk de case van Tony's Chocolonely