Wihabo sinds 1986

Hoe bestaat het? In zo’n korte tijd uitgroeien van kleine dorpsdrukker tot landelijke speler… We krijgen de vraag vaak. Daarom vertellen we hieronder hoe dat zo is gelopen. Maar het antwoord laat zich eigenlijk wel raden: een kwestie van boerenverstand, ondernemerschap en de drang om het altijd weer beter te willen doen.

Twee broers in een garage

Het blijft een bijzonder plaatje: de Nulandse garage waar het in 1986 allemaal begint. Op deze plek besteden de broers Willy en Hans hun vrije uurtjes met kopiëren, drukken, vouwen en nieten. Zonder enige groeistrategie, maar gewoon om verenigingen en particulieren in de regio te helpen.


De basis voor hun succes, zo zal later blijken.

Groeien in Geffen

Dankzij hun lokale betrokkenheid bouwen de broers in vijf jaar een enorm netwerk op. Zó groot zelfs, dat ze hun banen opzeggen en in 1992 starten met nieuwbouw aan de Heesterseweg in Geffen. Bij gerenommeerde drukkerijen in Oss fronzen ze hun wenkbrauwen. Waar zijn ‘die boerkes uit Nuland’ toch allemaal mee bezig?


Maar ondertussen timmeren de broers onverminderd hard aan de weg.

Doen wat een ander niet doet

Vijftien jaar na de garagestart weten Willy en Hans inmiddels precies waar ze mee bezig zijn. Ze zien kansen en zijn niet bang om te investeren. In nieuwe machines, het bedrijfspand en een website bijvoorbeeld. Vaak gewoon op basis van hun boerenverstand. Ondernemen is immers doen wat een ander niet doet.


Dat weten ook Willy’s zoons Joris en Ruud, die in 2001 in vaste dienst treden.

Digitalisering als aanjager

Willy en Hans blijven investeren en creëren. Want wat er nog niet is, kan toch gewoon gemaakt worden? De toenemende digitalisering zorgt dan ook niet voor risico’s, maar voor kansen. Vraag dat maar aan Joris en Ruud, die juist in deze periode in 2008 toetreden tot de directie. Terwijl de drukwereld verandert, omarmen klanten de on-demand dienstverlening van Wihabo.


Digitalisering blijkt dé aanjager voor verder groei.

"Kan niet" bestaat niet

Ondernemen zit Joris en Ruud in de genen, want net als hun vader en oom durven ze door te pakken. Nog steeds heiligt het doel de middelen: het bieden van massamaatwerk raakt onlosmakelijk met Wihabo verbonden. Bovendien bewijst het 10.000 kansen event in 2015 dat ‘kan niet’ écht niet bestaat.


Wat de vraag ook is: de juiste mentaliteit maakt bijzonder drukwerk ‘gewoon’ mogelijk.

Steeds digitaler

Het is inmiddels 2017, en de ontwikkelingen gaan in hoog tempo door. Zo is er geïnvesteerd in een state of the art vouw-plakmachine, maar ook in een volledig geautomatiseerde (laser) ril- en stansmachine. Bovendien groeit de organisatie door. Er werken nu zo’n 50 mensen bij Wihabo, en ook de IT-systemen en werkprocessen zijn volledig op het digitale tijdperk afgestemd.


In Geffen is de toekomst allang begonnen.