Het Wow-momentje van... Hans

Onze medewerkers, wat moeten we zonder ze? Iedere dag staan ze klaar voor onze klanten én elkaar. Zodat we dat bijzondere drukwerk 'gewoon' mogelijk blijven maken. En terwijl ze dat doen, beleven ze allemaal hun eigen wow-momentjes. Zo ook Procesleider en mensenmens Hans Beekwilder. 

Procesleider Hans Beekwilder (64 jaar) begon 12 jaar geleden bij Wihabo als Teamleider van de productie. Daarvoor werkte hij ruim 25 jaar als productieleider bij een ander productiebedrijf. "Dat bedrijf werd groter, maar kon niet meekomen met die groei. Jammer, want als bedrijf moet je wel doorgroeien om te overleven," aldus Hans. 


Wihabo's eerste Teamleider

Via zijn neef, die toentertijd bij Wihabo werkte, werd Hans uitgenodigd voor een gesprek. '''Kom eens praten' zei hij. Dat heb ik gedaan en ik besloot al snel om de overstap te maken naar de Geffense drukkerij." Zo werd Hans de eerste Teamleider bij Wihabo.


''Sindsdien is er veel veranderd'', blikt Hans terug. "Wihabo was toen nog een klein familiebedrijf maar groeide snel, soms iets té. Hierdoor hadden we niet altijd de mensen en de bezetting om een groter bedrijf te worden. Toch zette de groei van Wihabo door en kwamen er al snel Teamleiders bij om de druk te spreiden."


Grip op werkstromen

Sinds begin dit jaar is Hans Procesleider, een functie die hem goed past, want hij is - naar eigen zeggen - een echte duizendpoot en zit overal met zijn neus bovenop. "Samen met mijn collega-procesleiders proberen we zo veel mogelijk grip te houden op de werkstromen en die te verbeteren. Dat kan alleen als je luistert naar de mensen, waar ze tegenaan lopen. Dat probeer ik vervolgens te vertalen naar het productieproces."


 




Hans beekwilder, bij WIhabo sinds 2011: 

"Ik werk bij Wihabo, maar ik werk vóór onze klanten. Dat is mijn visie. Een visie die goed van pas komt bij het werk als Procesleider.”


Werken voor klanten

"Ik werk bij Wihabo, maar ik werk vóór onze klanten. Dat is mijn visie." Een visie die goed van pas komt bij het werk als Procesleider. "Klanten wil ik tevreden stellen, zowel op het gebied van levertijd als kwaliteit. Loopt een order ergens vast, dan laten we dat zo snel mogelijk weten aan de klant. Soms lukt het niet om op tijd te leveren, dat vind ik dan oprecht vervelend en snap ik de frustratie van de klant volledig. Als ik zelf iets bestel heb ik ook verwachtingen. En als die niet worden waargemaakt, ben ik óók kwaad."


Mensenmens 

Het maakt niet uit welke functie hij bekleedt, Hans is mensenmens. "Ik werk graag met mensen en vind het belangrijk dat mensen voor me willen werken. En dat ik mét ze kan werken, ongeacht hun ervaring of achtergrond. Vroeger werkten hier vooral vakmensen uit de grafische industrie, nu hebben we collega's uit allerlei branches. Zij kijken weer anders naar het werk dan mensen uit de grafische industrie. Zo leer je zelf ook met een andere blik naar het werk kijken. Hoe lang je ergens ook werkt, je kan altijd van elkaar leren."


Met z'n allen


"Moet dat dan?", antwoord Hans op de vraag of hij trots is op zijn werk. "Ik ben wel trots dat ik hier werk en op het feit dat Wihabo zo is gegroeid. Dat heb ik niet alleen gedaan, daar zijn we met z'n allen mee bezig geweest. Ik heb ook nooit gedacht van 'wow, ik heb de boel veranderd'. Ik kan er wel alleen gaan staan, maar in je eentje krijg je niks voor elkaar. Je hebt de mensen nodig om te veranderen en te groeien. Mijn taak is om ze het gevoel te geven dat waar ze mee bezig zijn goed is, en dat ze er mee aan de slag kunnen en willen. Dat wow-gevoel is er pas als je het met z'n allen voor elkaar krijgt."