Het Wow-momentje van... Office Manager Iris

Wat moeten we toch zonder onze collega's? Daar willen we niet eens aan denken! Eén van die collega's waar we niet zonder willen is Iris de Veer, Office Manager bij WihaboIk sta eigenlijk nooit zo stil bij mijn eigen Wow-momentjes,” antwoordde Iris toen we haar benaderde voor deze rubriek. Toch blijkt Iris Wow-momentjes genoeg te hebben, groot én klein! 

Stof tot nadenken 

Iris de Veer (42) begon in september 2017 bij WihaboOp Facebook kwam ze Wihabo voor het eerst tegen met een vacature voor Office Manager. Iris vertelt: Ik heb Wihabo toen geliket, maar deed er verder niets mee. Ik was niet actief op zoek naar een nieuwe baan en het aantal uren voor de functie kwam niet overeen met wat ik in gedachten had." Tot Iris een appje kreeg van Wihabo'er Bianca, een oude bekende'Waarom solliciteer je niet? Kijk eens of het klikt. Zo niet, dan is er niets aan de hand. En klikt het wel, dan heb je stof om over na te denken.' Iris besloot om te solliciteren. 

 

Wederzijdse klik 

Het eerste gesprek voerde Iris met Ruud Bosch, Commercieel Directeur, en maakte kort daarna kennis met Joris Bosch, Technisch Directeur. "Met jullie kan ik wel samenwerken, dacht ik toen. De klik was er van beide kantenEen fijn gevoel, zeker als je bedenkt dat mijn voornaamste functie is om de directie en het MT te ondersteunen. En wat bleek, ook mijn gewenste uren vormden geen bezwaar. Ik kon gelijk aan de slag. " De functie Office Manager was nieuw bij Wihabo. "Wat ik prettig vond is dat ik met eigen inbreng kon komen en de ruimte kreeg om de functie eigen te maken. Joris en Ruud zeiden tegen me: het maakt het niet uit hoe of wanneer je het doet, als je het maar regelt."  

 

“In mijn werk en naar collega’s toe vind ik transparantie erg belangrijk. Bijvoorbeeld door duidelijk aan te geven wat ik in bepaalde situaties voor hen kan betekenen, en soms ook wat nietOok wil ik collega’s het gevoel geven dat alles bespreekbaar is.” Dat Iris in haar functie dicht bij de directie staat, maakt dat niet altijd even makkelijk, geeft ze zelf toe. “Daar ben ik me heel erg van bewust. Toch is dit wat ik wil uitdragen en wat past bij het streven van Wihabo om een gemoedelijke, laagdrempelige en vooral veilige werkomgeving te bieden voor zijn medewerkers. 

 

iris de veer, bij wihabo sinds 2017:


“Ik wil vol vertrouwen kunnen zeggen: 'leg het maar bij mij neer, het komt goed'”

Regeltante 

Dat gevoel wil Iris ook uitdragen in haar werk als Office Manager, legt ze uit: "Als collega's iets aan me vragen, wil ik vol vertrouwen kunnen zeggen: 'leg het maar bij mij neer, het komt goed'. Maar waar ik eigenlijk naar streef is om dingen geregeld te hebben, nog voordat iemand er zelf aan denkt. En dat die collega daar dan mee geholpen is én blij is dat ik het voor ze heb geregeld. Dat soort momenten zijn een soort mini Wow-momentjes voor me." 

 

Van die mini Wow-momentjes heeft Iris in haar jaren bij Wihabo al vaker meegemaakt. Bij de organisatie van trainingenof evenementen, personeelsbijeenkomsten en kerstborrels bijvoorbeeld. "Ik probeer ervoor te zorgen dat de mensen die tijdens zo'n evenement op de voorgrond moeten staan, zich puur en alleen hoeven te focussen op hun eigen taak. En als ik tijdens de jaarlijkse kerstborrel zie dat iedereen het naar zijn zin heeft, dan geniet ik zelf ook. 

 

Tot in de puntjes 

Iris vertelt dat ze transparantie en integriteit in haar functie heel belangrijk vindt. “Ik probeer te allen tijde transparant te zijn, door te zeggen wat ik doe en doen wat ik zeg. Zo weten collega’s wat ze aan me hebben én wat ik voor ze kan betekenen.” Een andere eigenschap die ze zichzelf toekent is perfectionisme. “Een toegevoegde waarde in mijn functie, maar ik heb er ook weleens last van. Soms kan ik moeilijk tevreden zijn met wat er wél is. Al gaat het goed, dan kan het toch ook nog beter, denk ik dan. Misschien vond ik het daarom zo lastig om een Wow-moment te benoemen. Die heb ik niet, is wat ik in eerste instantie dacht!”  

Van geefmoment naar wow-moment 

Toch is niets minder waar. Haar eerste grote wow-moment beleefde Iris rond de kerst in 2018. "De kerstperiode is altijd een drukke periode. Voor klant Tintelingen gaan er dan tienduizenden geefmomenten de deur uit. Ruud vroeg me dat jaar of ik kon bijspringen. Ik had al weleens meegekeken en was mee geweest naar afspraken bij IBN Productie (de partij die een gedeelte van de geefmomenten verzendklaar maakt). Veel was nieuw voor me en ik had het nog niet alles even goed in de smiezen." Tot het moment bijna daar was dat de geefmomenten de deur uit moesten. Iris en Ruud zouden samen de laatste check doen bij IBN, maar Ruud kon last minute niet mee. "Of ik het alleen kon doen, was de vraag van Ruud. Eventueel met Willy (Bosch, oud-directeur red.) als back-up, zodat ik er niet alleen voor zou staan. Dat Ruud geloofde dat ik het alleen kon doen, gaf me enorm veel vertrouwen."  

 

Vorig jaar coördineerde ze Tintelingen opnieuw. Een groot succes, aldus Iris: "Afgelopen jaar maakte ik de planning voor de chauffeurs die de geefmomenten bij Defensie bezorgen. Omdat de geefmomenten gepersonaliseerd zijn, betekent dit dat de juiste geefmomenten bij de juiste kazernes moeten belanden, bij de juiste contactpersoon afgeleverd moeten worden én ook nog eens binnen een vooraf afgesproken tijdvak. Een kazerne kom je namelijk niet zomaar op!"


Op de dag van de waarheid ontving Iris ’s ochtends de chauffeurs en zag ze erop toe dat de juiste lading in de juiste vrachtwagens belandde. "Bij een onverhoopte vertraging in de zorgvuldig geplande rijrouteschakelde ik met de contactpersoon op de kazerne en de chauffeur om de geefmomenten alsnog af te kunnen leverenAl met al was er een behoorlijk strakke planning en veel regelwerk voor nodig. Het moment dat de laatste chauffeur opbelde met de woorden ‘de bezorging is geslaagd, was voor mij wel écht een mega Wow-moment." 

Meer over: Wij zijn Wihabo