Bomenpark en Wihabo: een bijzondere samenwerking

Wihabo zit volop in de piekperiode. Aan het einde van het jaar gaan er honderdduizenden Tintelingen de deur uit en worden ruim 350.000 Tony's Chocolonely repen uit voorraad uitgepakt, gewikkeld én verzonden. Een groot contrast met het Bomenpark in Heesch, waar het normaal gesproken rond kerst óók zou moeten pieken. Op zoek naar een manier om ‘hun’ mensen aan de gang te houden, kwam het Bomenpark in contact met Wihabo. Een (nog nét geen kerst) verhaal over hoe bedrijven elkaar helpen in tijden van corona.

Het is eind oktober als Moniek Hanssen een bericht krijgt van oud-collega Hanneke, toen nog werkzaam bij het Bomenpark. "Of we nog mensen kunnen gebruiken voor de chocola. Ze wist uit mijn verhalen dat het bij Wihabo in de periode van oktober tot december topdrukte is met het uitpakken van Tony's Chocolonely. Haar bericht heb ik intern doorgestuurd met de vraag of we het Bomenpark als 'ondernemers onder elkaar' kunnen helpen. Collega Hans Beekwilder (Teamleider Productie) liet daarop weten nog wel iemand nodig te hebben bij de Kama, onze vouw- en plakmachine. Met dat nieuws stuurde ik Hanneke een bericht terug."

Snel aan de slag

Kort daarna kwam Sharon van der Wijst (24) op gesprek. Niels van de Kamp, mede-eigenaar van het Bomenpark in Heesch en Bistro Louis in Oss, ging met haar mee ter kennismaking. Het klikte en Sharon werd gedetacheerd. "Om ervoor te zorgen dat Sharon snel kon beginnen hebben we gelijk bedrijfskleding, schoenen en een dongel voor het kloksysteem geregeld", vertelt Moniek. Sharon vult aan: "Op donderdag had ik het gesprek, de maandag erop kon ik beginnen. Ik kreeg een warm welkom bij Wihabo; het is gezellig en iedereen groet elkaar. Ook weten mijn nieuwe collega's inmiddels wie ik ben en dat ik van het Bomenpark kom."

 

Sharon van der wijst over het tijdelijke werk bij wihabo:

"Ik kreeg een warm welkom bij Wihabo; het is gezellig, iedereen groet elkaar en het werk is leuker dan verwacht. Toch kijk ik enorm uit naar het moment dat de horeca weer open mag."


Kennismaken met de Kama

De werkzaamheden bij de Kama zijn niet te vergelijken met het horecawerk dat Sharon gewend is. "Ik sorteer de giftcards, sticker de dozen en karren en zorg dat ze naar de juiste plek worden gebracht. Ik ben pas 3 weken bezig, maar heb inmiddels aardig door hoe het werkt en werk bijna zelfstandig. Het is natuurlijk een heel ander beroep dan de horeca, maar ik vind het leuk om te doen, dat had ik niet verwacht! Toch kijk ik enorm uit naar het moment dat de horeca weer open mag."

Goede match

Na Sharon werden er nóg 8 medewerkers van het Bomenpark gedetacheerd bij Wihabo, Pakhuis 86 en de chocoladeloods in Nuland. Moniek ziet sterke overeenkomsten tussen de mentaliteit van de horeca-mensen en de medewerkers van Wihabo. "Qua werkethiek, flexibiliteit en de manier van omgaan met stress is het een hele goede match, daar ben ik ontzettend blij mee!" 


Hekel aan stilzitten

Ook Niels is blij met de match, vertelt hij: "Toen de tweede lockdown inging merkten we dat er veel onrust was. Niet op financieel vlak, want onze medewerkers krijgen hun salaris nog gewoon uitbetaald.” De onrust kwam volgens Niels vooral voort uit het missen van een werkritme en -sfeer. “Maar bovenal hebben horecamensen over het algemeen gewoon een hekel aan stilzitten."

Pieken met kerst

Niels vervolgt: "Om korte metten te maken met die onrust zijn we in ons eigen netwerk gaan rondkijken: welke bedrijven pieken juist rond kerst? En waar zouden ze onze medewerkers kunnen en willen inzetten? Wihabo was één van die bedrijven. Inmiddels hebben we voor 35 vaste mensen geregeld dat ze aan het werk blijven. Aan ongeveer 65 variabele medewerkers hebben we geadviseerd om in het eigen netwerk op zoek te gaan naar tijdelijk werk. 'Onze' Pien is zo uiteindelijk ook bij Wihabo terechtgekomen."

 

Laurence jans, normaal gesproken floormanager bij het bomenpark:

"We willen dat het Bomenpark blijft bestaan, zodat we - als het weer kan - terug kunnen naar het oude vertrouwde. Mijn hart ligt uiteindelijk toch bij de horeca."


Win-win

Toen ze bij Pakhuis 86 iemand zochten met een coördinerende functie, nam Moniek contact op met het Bomenpark. Niels stelde Laurence Jans (25) voor, hij kwam op gesprek en ook dat klikte. Nu staat de Floormanager van het Bomenpark overdag Tintelingen in te pakken en 's avonds coördineert hij de medewerkers van de Flexpool. "Ik kijk écht uit naar de avonden, daar haal ik de meeste uitdaging uit."


Laurence ziet de huidige situatie als een win-win. "Het is fijn om weer aan het werk te zijn en leuk om binnen te kijken bij een ander bedrijf. Daarnaast is Wihabo ermee geholpen én er komt financieel minder druk te liggen op het Bomenpark. Want daar gaat het om: we willen allemaal dat het Bomenpark blijft bestaan, zodat we - als het weer kan - terug kunnen naar het oude vertrouwde. Mijn hart ligt uiteindelijk toch bij de horeca." 


Niet voor altijd

Niels hoort positieve geluiden terug van zijn medewerkers. “Iedereen is vooral blij om weer bezig te zijn, dat brengt een extra dosis motivatie met zich mee. Ook delen de collega's enthousiaste verhalen over de werksfeer bij Wihabo." Dat enthousiasme werkt aanstekelijk, ziet Niels. "Het leek onze chef-kok zo leuk om bij Wihabo te werken, mede door de verhalen van zijn collega's, dat hij zelf dit verzoek deed. Hij begint deze week."


Ondanks hun enthousiasme weten de mensen van het Bomenpark dat het werk in de drukkerij is niet voor altijd is. Het cliché is helemaal waar, concludeert Niels: "Je haalt een medewerker misschien wel uit de horeca, maar de horeca niet uit de medewerker."

Meer over: Ondernemen