Nieuw leven voor De Echo
"Handig, als een bedrijf zo lokaal betrokken is!"

Evenement gehad? Feest op komst? Horloge kwijt? Al bijna 40 jaar lezen de inwoners van Vinkel het in De Echo. De drijvende kracht achter het maandblad is Tonny van de Wetering. Met hulp van Wihabo heeft zij ervoor gezorgd dat De Echo ‘gewoon’ bleef voortbestaan.

Drie jaar geleden nam Tonny het stokje over van Jo van de Ven, die De Echo al die tijd daarvoor had gemaakt. Tonny: “Hij wilde ermee stoppen, maar had geen opvolger. Bij Wihabo tipten ze hem dat ik dat misschien zou willen doen. Ze kenden mij namelijk vanuit de carnaval: ik maakte de carnavalskrant in Vinkel, zij die in Nuland en vele andere plaatsen. Handig, als een bedrijf zo lokaal betrokken is!”

Stoomcursus InDesign

Tonny is nog altijd blij met die tip. Ze nam het stokje over, ging enthousiast aan de slag en wist enkele andere vrijwilligers te strikken. Alleen… er moest wel wat gebeuren. Want het voortbestaan hing om meerdere redenen aan een zijden draadje. “Zowel qua productie als qua kosten en opbrengsten moesten we het slimmer aanpakken”, aldus Tonny. “Maar ja, ik had alleen de ervaring van de carnavalskrant. Gelukkig hielp Wihabo ons met tal van tips en tricks.”


Tonny kreeg onder meer een stoomcursus InDesign, zodat ze het blad digitaal kon opmaken. Ook keken ze samen kritisch naar de advertentieformaten en het kleurgebruik. Daarmee legden ze een nieuwe basis, waardoor Tonny en haar collega’s redelijk snel op routine konden varen. “En als er iets was, hielpen ze ons altijd. We hoefden maar binnen te lopen en ze stonden klaar. Lokale initiatieven gaan Wihabo echt aan het hart.”


Ook aan de kostenkant werd een slimme slag gemaakt. Door het formaat van het blad aan te passen, kon Wihabo nog efficiënter drukken. “Dat waardeerde ik enorm”, blikt Tonny terug. “Je kunt zeggen: dat is commercieel gezien slim, want zo behoud je je klant. Maar zo zitten ze niet in elkaar.”

Tonny van de wetering, redacteur de echo:


“We hoefden maar binnen te lopen en ze stonden klaar”

Lokaal blaadje in een chique portfolio

Als Tonny De Echo in haar handen heeft, is ze elke maand weer trots op het resultaat. “Het blad leeft weer! Er zijn voldoende vrijwilligers, we krijgen veel kopij en we krijgen tal van reacties uit het dorp.” Het nieuwe uiterlijk speelt daar zeker in mee, aldus Tonny. “De buurgemeenten zijn aardig jaloers, hebben ze me weleens verteld. En eerlijk gezegd vind ik het ook wel bijzonder: we zitten met ons lokale blaadje toch maar mooi in het portfolio van Wihabo!”

De klant: Dorpsblad De Echo

Aan het woord: Tonny van de Wetering (voorzitter en redacteur)

Onze bijdrage: Drukwerk en advies

Het resultaat: Het behoud van het maandblad van, voor en door Vinkel

Wellicht ook interessant?
Verkopen van woonbeleving

Bekijk de case van Van Wanrooij
De bekroonde creativiteit van Artishock, events & marketing

Bekijk de case van Artishock