Tony’s Limited Editions nu écht one-of-a-kind

Read the English version here


Drie tijdelijke, crazy smaken in opvallende wikkels. De Limited Editions van Tony’s Chocolonely brengen elk jaar het hart en het hoofd van chocolade-fans op hol. "De editie van 2018 is écht 'limited'," aldus 'chef chocolatte' Fleur. "Vanuit 3 designs ontstonden meer dan 500.000 unieke wikkels." Met dank aan Wihabo en HP Mosaic.

Fleur is 'chef chocolatte' bij Tony’s Chocolonely: samen met collega Eva bedenkt ze de opvallende smaakcombinaties. “Zo heb ik vanochtend twaalf (!) nieuwe smaken geproefd voor de Limited Editions van volgend jaar. Een zware taak, maar iemand moet het doen hè!” De onorthodoxe chocoladesmaken sluiten helemaal aan bij Tony’s denkwijze ‘Crazy about chocolate, serious about people’. “We bekijken wat er nog niet op de markt is, wat internationale trends zijn of juist welke onderwerpen van onze communicatie-agenda we willen uitlichten. Daaruit ontstaat een lijst met allerlei smaken met potentie.”


In alles bijzonder

Niet elke smaak haalt uiteindelijk het winkelschap. Bijvoorbeeld omdat de combinatie simpelweg niet lekker genoeg is of omdat ingrediënten voor productie te kostbaar zijn. Voor de Limited Editions zijn die smaken dan soms wél haalbaar. Fleur: “Het is een onderscheidend concept voor onze klanten van het eerste uur, speciaalzaken en kleinere winkelketens. Dat begon klein met 20.000 repen, maar is heel snel heel succesvol geworden. Nu maken we het 20-voudige, maar toch moet de consument er nog steeds snel bij zijn. We willen met de Limiteds in alles iets bijzonders doen, in de smaken, maar ook in de wikkels!”

Visuele stijl

Die wikkels spelen een speciale rol dit jaar, met dank aan Wihabo en Klink. Klink (eigenlijk: Arjen, maar daarvan lopen er nog twee rond bij Tony’s) is als ontwerper de grondlegger van de o-zo-herkenbare Tony’s look, feel en tone-of-voice. “Onze visuele stijl is vanaf het begin een breekijzer om óns verhaal te vertellen. We willen in alles niet lijken op de rest in het winkelschap. Dat gaat ver: de ongelijke verdeling van de reep, handgemaakte letters in het logo, wikkels met felle kleuren op ongestreken papier.”

 

Algoritme

De Limited Editions geven de ontwerper op creatief vlak nog meer vrijheid om het anders te doen. “Daar kan ik spelen met nieuwe dingen, in ontwerp of druktechniek. Zoals het idee van Wihabo om elke wikkel anders te maken!” Ruud Bosch: “Door een speciaal algoritme kan HP SmartStream Mosaic, een softwareprogramma voor digitaal drukwerk, vanuit één basisontwerp honderdduizenden unieke designs creëren.” Het idee dat niet één wikkel hetzelfde is, werd enthousiast ontvangen bij Tony’s. Fleur en Klink kwamen naar Geffen om de mogelijkheden te bespreken en besloten direct: ‘dit moeten we gewoon gaan doen!’


Knallende kleuren

Een nauwe samenwerking volgde, een spannend proces bovendien. Met meer dan 70 drukuren de grootste run ooit voor Wihabo. En voor Tony's een uitdaging qua design. Samen ontwikkelden ze drie ‘seedfiles’ als bron voor meer dan een half miljoen unieke wikkels. Om precies te zijn: 450.000 Nederlandse wikkels en 90.000 voor Amerika. Klink: “Ik moest in het ontwerp zorgen voor voldoende variatie. Samen met Mike van Wihabo heb ik vervolgens geschaafd aan patronen, details en kleurcombinaties. Het leuke is dat door deze techniek dingen ontstaan die je niet voor mogelijk houdt. Mijn ontwerp is daarmee een soort grafisch kunstwerk geworden!”


Klink is enthousiast over het eindresultaat. “De wikkels zijn gedrukt in 7 kleuren. Die knallen en dat is precies wat ze moeten doen. Het enige waar ik me zorgen over maak: hoe gaan we dit volgend jaar toppen?”


Het totale proces in beelden bekijken?

Onze huisfotograaf Daniëlle heeft het totale proces van de totstandkoming van de wikkels in beelden vastgelegd. Bekijk ze hier.


Meer weten over de techniek achter deze Tony's-wikkels?

Bekijk dit filmpje en lees het blog van Mike >


De facts op een rij: 

  • Ruim 500.000 unieke wikkels
  • 83.333 vellen papier
  • 3313 kilo 100% gerecycled papier met uitstekende milieureferenties
  • 780.000 digitale clicks
  • Meer dan 70 drukuren
  • Gedrukt op een HP Indigo 12000 Digital Press
  • Gedrukt met 7 kleuren: CMYK + Orange + Violet + Green
  • Papier: Cocoon Offset 100 gr/m2 – Antalis BV